Záchrana pro milovníky spalovacích motorů? Doufejme!

spalovací motor

Ekologické parametry se stále hlouběji zakousávají i do automobilového průmyslu. Zejména evropští producenti čelí stále přísnějším ekologickým pravidlům, zejména s ohledem na produkci CO2. Ačkoli se dlouho zdálo, že jediným řešením emisních limitů budou elektromobily, objevuje se i jiná cesta – syntetická paliva získávaná z CO2 ve vzduchu.

O co jde

Už v příštím roce by měla odstartovat výroba tzv. syntetického paliva, zatím ale jen v menším objemu za účelem jeho testování. Mělo by to fungovat tak, že z vody se vyrobí vodík a ze vzduchu se získá CO2. Jejich reakcí vznikne metanol, který tvoří základ syntetických paliv, označovaných jako e-benzín, e-nafta a e-kerosin. Potřebná energie se vyrobí ekologicky, například ve větrné elektrárně. Výsledný produkt se bude používat obdobně jako dnešní paliva – po vstřiknutí do válce se stlačí se vzduchem a následně zapálí, ale na rozdíl od paliv na bázi ropy, je daleko jednodušší, obsahují zhruba třetinu až čtvrtinu složek proti klasickému benzínu nebo naftě.

Takto vyrobené syntetické palivo sice bude při spalování produkovat určité množství CO2, ale CO2 bude také spotřebovávat na svou produkci. Daleko lepší jsou některé další údaje. Syntetické palivo obsahuje méně pevných částic a produkuje méně oxidů dusíku Protože ani elektromobily nejsou úplně ekologicky čisté, z hlediska produkce CO2 se jim automobily poháněné novým typem paliva vyrovnají. Elektřinu potřebnou pro pohon elektromobilů musí někdo vyrobit, a ne všude jsou k dispozici její šetrné výrobní zdroje. Na vývoji se podílejí mimo jiné firmy Porsche, Enel, AME a Siemens Energy. Dalším partnerem je chilská společnost ENAP, a právě v Chile by měla vyrůst první továrna na průmyslovou výrobu syntetických paliv.

Ne každému elektromobil vyhovuje

I když se elektromobily stále více prosazují zejména do městské dopravy, ne všichni jim fandí. Důvodem mohou být příliš vysoké pořizovací náklad, zatím ne moc rozsáhlá síť dobíjecích stanic a kratší dojezdová vzdálenost. Někomu může vadit i samotný princip elektromobilu, protože potřebují cítit, že palivo správně funguje, a taky slyšet hluk motoru, ne tiché předení elektromobilu. Navíc, pro syntetická paliva by se nemusely motory aut nijak měnit, což jistě ocení uživatelé ze zemí se starším vozovým parkem, tedy i Češi. Protože Evropská unie zatím řešila jen emise CO2 ve výfucích aut a nikoli celkovou ekologickou zátěž vozů, zřejmě se dá očekávat i politická bitva v europarlamentu a v jednotlivých členských zemích. Snad vyhraje zdravý rozum.

susenky

 

Reklama2 (kopie)

Reklama3 dole

Chlapark

magazín pro muže, kteří chtějí držet krok s moderními technologiemi, vyznat se snadno v módě, stylu, gastronomii i bydlení. Pro ty, kteří si užívají život naplno.